Rasfatarea clientilor actuali, angajarea la cat mai multe proiecte, continuarea cautarilor, identificarea unor noi clienti, incercarea de a face niste proiecte cat mai reusite… Iata cateva sfaturi pentru a reusi sa iti rasfeti si sa iti pastrezi cat mai mult clientii.
Trebuie sa ai cat mai multe lucruri de zis. Trebuie sa stii cum sa te comporti, cum sa vorbesti atat cu vechii cat si cu noii clienti. Trebuie sa incerci sa pastrezi contactul cu ei prin modalitati cat mai diferite. Le poti trimite felicitari de sarbatori, sa le prezinti noi servicii sau noi produse, poti sa le transmiti unele informatii utile si interesante. Cel mai important este sa ai ceva nou de zis pentru a nu ajunge sa ii hartuiesti. Clientul trebuie sa si simta ca poti sa il stimulezi sau sa il « fertilizezi ».
Trebuie sa iti rasfeti cat mai mult clientii. Atunci cand lucrezi la un anumit proiect trebuie sa stii cum sa iti tii la curent interlocutorul cu privire la felul in care evolueaza lucrurile. Trebuie sa ii spui si daca intalnesti unele dificultati pentru ca acestea sa fie rezolvate cat mai repede, nu in ultimul moment. Asta daca proiectul este pe termen lung, nu pe termen scurt.
Evita folosire telefonului. Se recomanda ca in contactul cu clientii sa eviti pe cat posibil folosirea telefonului. Telefonul poate fi foarte intruziv si sa intrerupa persoana de la ceea ce face. Mail-ul este cel mai indicat. Pentru a fi sigur ca nu iti hartuiesti clientii, nu le trimite mail pentru a-i invita la pranz. Asigura-te mai degraba in mail ca ritmul actual de munca le convine.
Carnetul sau agenda cu contacte. Ai grija sa nu iti toate contactele in acelasi loc. telefonul se poate pierde, distruge, fura, agenda se poate si ea pierde… calculatorul se poate si ele strica… Agenda cu contacte este comoara cea mai de pret a unui freelancer. Deci ar trebui sa fie dublata, sa fie si pe suport virtual si pe suport de hartie.
Trebuie sa si iti lasi putin timp pentru a prospecta piata. Chiar daca ai mult de lucru, trebuie sa te gandesti si la momentul in care vei avea mai putin. Trebuie sa iti faci deci timp pentru a prospecta piata, sa iti faci un fisier cu potentiali clienti, sa ai un planning cu clientii sau sa te tii la curent cu nevoile lor.
Ai grija insa sa nu iti supraincarci agenda. Iti vei tine in frau acivitatea, vei face cu placere ceea ce faci, deoarece tu alegi pentru cine lucrezi dar vei reusi si sa fii deschis la noi oportunitati.
Tine minte si acest aspect- pentru un client, un bun freelancer este si acela care stie si sa spuna Nu si stie si sa explice de ce. Este un atu pentru client care poate sa se chestioneze astfel cu privire la problematica sa si isi va putea reformula cererea.